تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

" ای بشر از چه گمان کردی *که دنیا مال توست " * " ورنه پنداری که هر لحظه *اجل دنبال توست " * " هر چه خوردی، مال مور و *هر چه هستی مال گور" * "هر چه داری مال وارث، *هر چه کردی مال توست."


دسته بندی سایت

نظرسنجی سایت

آمار بازدید سایت

پیوند ها

نظرسنجی سایت

لطفاً نظر خود را در رابطه با این سایت بفرمایید

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1
  • بازدید دیروز : 4
  • بازدید کل : 16185

طريقه تشكيل صندوق قرض الحسنه خانوادگي يا دوستانه


یکی از راههای رفع احتیاجات ضروری و نیازهای کوچک اشخاص دریافت وام قرض الحسنهمی باشد که با توجه به شرایط سخت و زمان بر بودن دریافت تسهیلات قرض الحسنه از شبکه بانکی می توان با تشکیل صندوق قرض الحسنه دوستانه در مواقع اضطراری و همچنین با سازو کارهای قانونی و به سرعت جهت دربافت تسهیلات قرض الحسنه اقدام نمایند و از مزایای آن بهره مند شوند.یکی از عقود اسلامیکه در جامعه بسیار طرفدار و متقاضی دارد عقد قرض الحسنه می باشد،لذا تلاش جهت دریافت تسهیلات قرض الحسنه همواره وجود دارد اما با توجه به محدودیت های منابع قرض الحسنه بانکها شبکه بانکی قادر به پاسخ به همه نیاز ها نمی باشد،اما خانواده ها و طوایف فامیلی و دوستان يا همكاران می توانند با تشکیل صندوق قرض الحسنه دوستانه و تجمیع منابع کوچک خود،نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به اعضا صندوق اقدام نمایند.

صندوق های قرض الحسنه دوستانه با صندوق های قرض الحسنه ای که در سطح شهر ها وجود دارند یک تفاوت اساسی دارند و آن اینست که در تشکیل صندوق قرض الحسنه دوستانه نیازی به دریافت مجوز نمی باشد و اعضای آن نیز از بین فامیل و بستگان وهمكاران می باشند در حالی که در صندوق های قرض الحسنه حتماً باید از مراجع ذیصلاح مجوزات لازم اخذ گردد. بنابراین علاوه بر اینکه از اجر اخروی بهره مند مي شوید با استفاده از درآمد آن اشتغالزایی نيز مي نمایید و حتی سودی نیز عاید خودتان ميشود.

تشکیل صندوق قرض الحسنه دوستانه علاوه بر اینکه می تواند احتیاجات ضروری شما به وام را رفع نماید شما را از بروکراسی و قوانین دست و پاگیر بانکها نیز رهایی می بخشد.

در ابتدای تشکیل یک صندوق قرض الحسنه دوستانه باید اساسنامه آن نوشته شود و به امضای 3 نفر از اعضای منتخب(هیئت مدیره) برسد در اساسنامه قوانین و تبصره ها را تدوین میکنند در این روند همه اعضا می توانند نظر بدهند اما اساسنامه کلی باید به امضای اعضای منتخب واصلي برسد.

در بند های اساسنامه باید موارد زیر مشخص شوند:

۱-باید مبلغ واریزی هر عضو صندوق مشخص باشد.(می تواند برای همه مساوی باشد و یا متغیر باشد تا همه اعضا بتوانند عضو شوند، البته دسته بندی ها باید مشخص باشد که چه مبالغی می توانند به عنوان حداقل جهت عضویت واریز شود)

۲-دوره انتظار اولین پرداخت باید مشخص شود(اولین وام چند ماه بعد از تشکیل صندوق قرض الحسنه خانوادگی باید واریز شود)

۳-پس از طی دوره انتظار هر یک از اعضا می توانند درخواست وام نمایند.

۴-با توجه به منابع جمع آوری شده می توانیم ۸۰ درصد آن را به عنوان تسهیلات به اعضا پرداخت نماییم(به طور مثال اگر شما ۵۰ عضو داشته باشید و حق عضویت ماهانه مبلغ ۵۰۰ هزار ریال(۵۰ هزار تومان) باشد بعد از ۶ ماه موجودی صندوق شما برابر است با ۱۵۰ میلیون ریال(۱۵میلیون تومان) که ۸۰ درصد آن معادل ۱۲ میلیون تومان می باشد و می توانید به ۲۴ نفر از اعضا وام ۵۰۰ هزار تومانی و یا به ۱۲ نفر وام ۱ میلیون تومانی پرداخت نمایید. علاوه بر آن از ۲۰% باقیمانده در صورت نیازهای بسیار ضروری اعضا به آنها وام پرداخت نمایید.باید توجه داشت که اقساط وام باید کوتاه مدت باشد تا بازگشت منابع و گردش پول سریعتر انجام و قدرت وام دهی به اعضای باقیمانده بیشتر شود.

۵-حتماً باید کارمزد وام ها تعیین شود تا جهت هزینه های جاری و در صورت نیاز حقوق شخصی که به امور صندوق می پردازد پرداخت شود،باید توجه کرد دلیل عدم موفقیت بسیاری از صندوق های قرض الحسنه خانوادگی عدم تعیین کارمزد می باشد.

۶-باید شرایط پذیرش اعضای جدید در اساسنامه مشخص باشد.(بهتر است جهت جذب افرادی که در اواسط کار به صندوق قرض الحسنه خانوادگی می پیوندند تمهیدات مناسب اندیشیده شود تا اگر اعضا قبلی در وسط کار منصرف شدند منابع جدید جایگزین جذب نمائیم.

۷-تعیین نحوه تشکیل جلسات.(بهتر است بصورت ماهانه تشکیل شود)

۸-انتخاب بازرس و حسابرس جهت حسابرسی و همچنین پیگیری اقساطی که احیاناً توسط اعضا به موقع پرداخت نمی شوند.

از آنجا که نظارت بر منابع و مصارف اساس حیات یک صندوق قرض الحسنه دوستانه می باشد لذا پیشنهاد میگردد به صورت منظم و با دقت کافی درصد نسبت مصارف به منابع توسط اعضای اصلی کنترل و نظارت کافی صورت گیرد.

 

 

سيستم انفورماتيك صندوق قرض الحسنه خيريه امين

  انتشار : ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 130

مطالب تصادفی

  • فیلم آموزشی طریقه پرداخت اقساط

سیستم انفورماتیک صندوق خیریه امین